Treść strony

Divadlo Kontra (Spišská Nová Ves, Słowacja): „Chiński maharadża”

Reżyser: Klaudyna Rozhin
Scena Atanazego Bazakbala - Kawiarnia Witkacy
Chiński Maharadża

Na podstawie książki Wojtka Kurtyki pod tym samym tytułem.

Adaptacja i reżyseria: Klaudyna Rozhin
W roli Wojtka Kurtyki: Peter Čižmár
Prapremiera: Divadlo Kontra, Spisska Nova Ves, 3 maj 2016
Spektakl w języku słowackim.

Światowa prapremiera scenicznej wersji książki Wojtka Kurtyki w adaptacji i reżyserii Klaudyny Rozhin, współzałożycielki i dyrektora Divadla Kontra, i wykonaniu Petera Čižmára, laureata wielu aktorskich nagród i wyróżnień zarówno na Słowacji jak i za granicą. Jest to metafizyczna podróż w głąb udręczonej duszy, która walczy o autentyczną egzystencję. Opowieść o naturze życia i wspinania, o opętaniu i wyzwoleniu, o przełomie, który staje się etapem.

Reżyserka: „Chyba nigdy wcześniej nie spotkałam się z tekstem, w którym widzowie tak uniwersalnie odnajdywaliby siebie. Może z wyjątkiem dramatów Szekspira?”

Książka Wojtka Kurtyki ukazała się jesienią 2013 roku i spotkała się z bardzo dobrym odzewem rodzimego środowiska wspinaczkowego. To opowieść, której nicią jest historia przygotowań autora do przejścia bez asekuracji drogi Chiński maharadża w Dolinie Bolechowickiej.

Klaudyna Rozhin, która podjęła się adaptacji „Chińskiego Maharadży”, ma w swoim dorobku realizacje sztuk Williama Shakespeare’a, Samuela Becketta, Martina McDonagha, Marka O’Rowe’a, Conora McPhersona, Endy Walsha, Marie Jones, Willy’ego Russella, a także Witolda Gombrowicza, Sławomira Mrożka, Tadeusza Różewicza i Bernarda-Marii Koltesa. Od blisko dwudziestu lat mieszka w Anglii, gdzie związana była z wieloma teatrami.

W 2007 roku założyła niezależną kompanię Divadlo Kontra, która przebojem weszła na teatralny rynek, zdobywając uznanie krytyków i serca publiczności, stając się jednym z ciekawszych zjawisk artystycznych na Słowacji. Jest reżyserem i pomysłodawcą wszystkich spektakli Kontry. Od początku swojego istnienia Kontra zagrała ponad 800 przedstawień – nie tylko na Słowacji, ale także w Polsce, Czechach, Niemczech i Wielkiej Brytanii.

Przeczytałam książkę i od razu wiedziałam, że chcę przenieść ją na scenę. Uderzyła mnie jej teatralność: barwne postacie, gombrowiczowski humor, wartka akcja, dynamiczna kompozycja, bogactwo treści i metafor, oryginalność stylu… ale przede wszystkim – niezwykłe połączenie tematyki wspinaczkowej i filozoficznej. Bliskie mi są nauki Eckharta Tolle – w Maharadży Kurtyka porusza podobne kwestie i dochodzi do podobnych wniosków: uwolnienie się z władzy umysłu to jedyna szansa na prawdziwe wyzwolenie.

Filozofia i wspinanie – rewelacyjna kombinacja! Ponadto, rzadko trafia się na opowieść wspinaczkową, w której cel staje się etapem…

Spektakl prezentowany był m.in na festiwalu MonoFest 2018 w Medresesi (Turcja), 12 Spotkaniach z Filmem Górskim w Zakopanem, XXI Festiwalu Górskim w Lądku Zdroju, XXIV Międzynarodowym Festiwalu Filmów Górskich w Popradzie i festiwalu Sam na Javisku w Trenczynie. Teatr Kontra ma na swoim koncie 15 premier, udział w międzynarodowych festiwalach teatralnych w całej Europie, wiele prestiżowych nagród i ponad 1000 zagranych spektakli. Kontra wybrana została Teatrem Sezonu 2018 i otrzymała prestiżową nagrodę DOSKY.

Chiński MaharadżaChiński MaharadżaChiński MaharadżaChiński Maharadża