Treść strony

Laboratorium Jany Tuminy i Teatru Osobniak: „Pokój Gerdy” liryczny horror na podstawie twórczości Andersena i Rilkego

Reżyser: Jana Tumina
Scena Witkacego, Teatr Witkacego
Pokój Gerdy

Laboratorium Jany Tuminy i Teatru Osobnyak
Czas trwania: 90 minut (bez przerwy)
Premiera – 2018
Spektakl w języku polskim

Występują:
Alisa Olejnik – Gerda
Dmitrij Czupachin – animator pokoju

Spektakl zabiera widownię w świat rzeczy i słów „Królowej Śniegu”, w świat zaczarowanych dźwięków i lalek. W tej historii Gerda jest zupełnie sama. Widzowie widzą tylko ją.
Zupełnie jak w lustrze, odbijają się w niej inne postaci, za którymi Gerda podąża. W swoich wspomnieniach Gerda jest nadal młoda, nie zauważa upływu czasu i nadal szuka Kaia.
„Pokój Gerdy” to spektakl o poszukiwaniu i strachu. O wieczności, która zawsze gotowa czeka na spotkanie z nami. Ubieramy tę wieczność w słowa i wydychamy na zmarznięte okno, żeby w końcu zobaczyć coś nam drogiego co już dawno utraciliśmy.

Tak jak nasze ciało, pokój, który zamieszkujemy odzwierciedla wszystkie nasze doświadczenia, które przeżyliśmy. Wszyscy znamy opowieść o podróży Gerdy, ale czy rzeczywiście wyszła ona na poszukiwania swojego brata Kaia? Ludzie, drogi, dziwne miejsca… A co jeśli wyruszyła w tę podróż w rzeczywistości nie wychodząc nawet ze swojego pokoju? Historia Gerdy została wzięta w nawias, przekształcona w metaforę. To wizualna i pojęciowa przekładnia. Spektakl jest grą pamięci próbującą zrekonstruować przeszłość i jest otwarty na interpretacje.

Głosy Krytyków

Ten spektakl trzeba oglądać w kameralnych warunkach, z bliska. Bliskość daje też szansę stania się częścią tego przedstawienia, pozwala oddychać mroczną i poetycką zarazem atmosferą, zagłębić się w tajniki ludzkiej duszy, odmęty pamięci. W efekcie roztrząsamy wraz z bohaterką fragmenty przeszłości, które pozostawiły nigdy nie zagojone rany. I przyglądamy się Alisie Olejnik, aktorce, ongiś związanej z Teatrem Derevo, która buduje w roli Gerdy niezwykłą kreację. (…)

„Pokój Gerdy” to spektakl o miłości, siostrzanej miłości, która zrodziła cierpienie. Przyjdzie je dźwigać przez całe życie. Oparty jest na wątkach „Królowej Śniegu” Andersena, ale w istocie jest to historia Gerdy. Powstał jako rezultat laboratorium Jany Tuminy, prowadzonego we współpracy z petersburskim Teatrem Osobniak. Tumina należy do młodych rosyjskich twórców o dość szerokiej palecie zainteresowań. Przez bodaj ponad dekadę współtworzyła i reżyserowała spektakle słynnej grupy inżynieryjnego teatru plastycznego Akhe. (…)

Mówi się dość powszechnie, że ostatnie sezony rosyjskiego lalkarstwa upływają pod jej przewodnictwem. Sporo reżyseruje. Myśli obrazem i sensem. Do tekstu odwołuje się, gdy jest on niezbędny.

Marek Waszkiel (marekwaszkiel.pl)

Pokój GerdyPokój GerdyPokój GerdyPokój GerdyPokój GerdyPokój GerdyPokój GerdyPokój GerdyPokój GerdyPokój GerdyPokój GerdyPokój GerdyPokój GerdyPokój GerdyPokój GerdyPokój GerdyPokój GerdyPokój GerdyPokój GerdyPokój GerdyPokój GerdyPokój Gerdy

Foto. Iwona Toporowska Photography