Treść strony

Teatr Kto: „Chór sierot”

Reżyser: Jerzy Zoń
Scena Witkacego, Teatr Witkacego

Scenografia i kostiumy: Joanna Jaśko-Sroka
Konstrukcje i wykonanie scenografii: Pracownia Ślusarska Robert Calikowski
Ruch sceniczny: Eryk Makohon
Przygotowanie rytmiczne zespołu: Grzegorz Bauer
Muzyka: Henryk Mikołaj Górecki „III Symfonia”
Asystent reżysera: Monika Kozłowska
Scenariusz, opracowanie muzyczne, reżyseria: JERZY ZOŃ

Występują: Karolina Bondaronek, Karolina Kamińska/Katarzyna Pamuła, Paulina Lasyk, Grażyna Srebrny-Rosa, Justyna Wójcik, Marta Zoń, Sławek Bendykowski, Bartek Cieniawa, Paweł Monsiel/Aleksander Kopański, Michał Orzyłowski

Premiera: wrzesień 2014

Chór sierot Teatru KTO z Krakowa to hipnotyzująca opowieść o samotności.

Mają jednakowe stroje, ciężkie buty, sztywne tornistry i skromne fryzury, działają synchronicznie i z ogromnym wyczuciem. Jednak chór, który nie śpiewa, nie mówi i nawet się nie uśmiecha, robi przedziwne wrażenie. Spektakl „Chór sierot” w reżyserii Jerzego Zonia pozbawiony jest tekstu. Mówi jedynie ruch, gest, spojrzenie oraz III Symfonia Pieśni Żałosnych Henryka Mikołaja Góreckiego. I to wystarcza.
Agnieszka Bednarz, Dziennik Teatralny

Spektakl trwa dokładnie tyle, ile III Symfonia (zwana też Symfonią Pieśni Żałosnych) Henryka Mikołaja Góreckiego, która towarzyszy aktorom od początku do końca przedstawienia, wyznaczając rytm całej opowieści. Każda sztuka trwa równo 52 minuty i 6 sekund.

Przedstawienie było prezentowane na Białorusi, w Chorwacji, Iranie, Macedonii, Rumunii, na Ukrainie i w wielu miastach Polski.

Nagrody

  • Nagroda specjalna za spektakl oraz nagroda za reżyserię dla Jerzego Zonia na 35. Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Fadjr w Teheranie (Iran);
  • W trzy miesiące po premierze (wrzesień 2014 r.) Chór Sierot został zaproszony do programu głównego najważniejszego obecnie polskiego festiwalu teatralnego Boska Komedia, jako jedna spośród 15 najlepszych premier sezonu;
  • Nagroda SPASKO dla najbardziej poruszającego spektaklu na XXI Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym w Puli (Chorwacja);
  • 23 listopada 2015 r. Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego ogłosił laureatów pierwszej edycji Konkursu Fotografii Teatralnej. Pierwsze miejsce w kategorii „zestaw dokumentacyjny z przedstawienia” zdobyły zdjęcia Adama Golca ze spektaklu Chór Sierot. W konkursie wzięło udział 170 fotografów;
  • Nagroda za reżyserię spektaklu dla Jerzego Zonia na festiwalu Biała Wieża w Brześciu;
  • Nagroda Tony Bulandra dla najlepszego spektaklu w Targoviste (Rumunia).

Z „Chóru sierot” wyszedłem z wiarą i przekonaniem, że można mądrze, pięknie nawet bez słów.
Andrzej Sikorowski, „Vis a Vis”

Aktorsko jest idealnie. Mamy tu niezwykle zgrany zespół, utalentowanych indywidualności. (…) Aktorom udało się wypracować niezwykły poziom wzajemnego słuchania i poprzez ruch, mimikę i dźwięk, tworzą rzeczywisty chór, który bez fałszu, komponuje się z symfonią. Światło, rekwizyty i scenografia, również są bez skazy. W tym spektaklu żaden element nie jest zbędny. Nie da się niczego wyjąć bez burzenia tej misternej kompozycji.
Miłosz Mieszkalski, Dziennik Teatralny Kraków

Jerzy Zoń stworzył spektakl smutny, niewygodny i przejmujący. Aktorsko, ruchowo, plastycznie – jest to najwyższy poziom. „Chór sierot” (…): kondensuje traumy, pokazuje ludzkie dramaty, a w finale wcale nie obiecuje lepszego świata.
Joanna Marcinkowska, Dziennik Teatralny Kraków

Spektakl jest niezwykle atrakcyjny wizualnie. Prostota barw strojów i scenografii skupia uwagę na kolejnych elementach choreografii, dopracowanych pod względem dynamiki ruchu. Pulsujące rzędy nóg, rąk, dłoni, butów, szelek i długich skarpet tworzą hipnotyzujący, niezwykły taniec.
Agnieszka Bednarz, Dziennik Teatralny

Jerzy Zoń i Teatr KTO to zjawisko teatralne niezwyczajne dla Krakowa, w którym tworzy spektakle zachwycające widzów w Europie i obu Amerykach, tworzy sztukę osobną, współczesną – niezwykle widowiskową i emocjonalną zarazem. Sceną dla nich bywa konwencjonalny plac targowy, ulica handlowa czy deptak spacerowy. Ale kiedy przystanie tam Teatr KTO, te miejsca staja się sceną wzruszeń. Na tej scenie oglądamy historie i obyczajowość. Magiczny i egzotyczny świat wspomnień, ale i współczesną brutalność. To wszystko rzetelnie przekonywujące, ale i wzruszające, niepodobne do niczego, gdyż Zoniowe spektakle to zjawiskowe: Liryka i Dynamika.
Jan Kanty-Pawluśkiewicz

Teatr KTO powstał w 1977 roku, a swoją działalność zainaugurował spektaklem Ogród rozkoszy. Pierwszych dziesięć zamkniętych pokazów obejrzało kilkuset widzów; po ocenzurowaniu ponad rok później – niemal 3 tysiące w Krakowie i różnych miastach Polski.

W 42. sezonie Teatru KTO statystyki wyglądają zgoła inaczej: ponad 30 (z widowiskami okazjonalnymi ponad 50) tytułów, zarówno tych na scenie jak i na ulicy, obejrzało w Polsce i na świecie około 2.000.000 widzów. Teatr gościł w blisko 250 miastach w ponad 40 krajach na 5 kontynentach. W trakcie ponad 180 zagranicznych podróży Teatr KTO odwiedził Kolumbię, Meksyk, Brazylię, Kostarykę, Tunezję, Iran, USA, Koreę Południową i niemal wszystkie kraje Europy. Brał udział w prestiżowych festiwalach m.in w Seulu, Bogocie, Nowym Jorku, Sankt Petersburgu, Berlinie, Wiedniu, Pradze, Tiranie, Edynburgu, Mińsku i Kijowie.

Teatr KTO współtworzył wielkie widowiska plenerowe dotyczące najważniejszych wydarzeń w historii Europy (De la Revolution, Lille 1989 – spektakl z okazji obchodów 200-lecie Rewolucji Francuskiej, ok. 21000 widzów; Uchodźcy, Lipsk 2009 – instalacja teatralna z okazji 20-lecia zburzenia Muru Berlińskiego, 120.000 widzów) oraz Polski (Vivat Academia, Kraków 2000 – widowisko plenerowe z okazji 600-lecia odnowienia Akademii Krakowskiej, 2000 widzów; Kronika Polska, Kraków 2004 – przedstawienie z okazji wstąpienia Polski do Unii Europejskiej, 60.000 widzów; Zapis, Gdańsk 2005 i Kronika, Nowa Huta 2005 – plenerowe spektakle z okazji 25-lecia powstania Solidarności, 12.000 widzów). Do najważniejszych międzynarodowych koprodukcji ostatnich lat należy zaliczyć wspólny projekt z Norweską Narodową Operą w Oslo – spektakl OPERACJA – OPERA, zrealizowany w 2011 roku. Także w 2011 roku Teatr KTO ze spektaklem Ślepcy realizował w Berlinie, Kijowie i Mińsku projekt „Widzialne i Niewidzialne – Ślepcy. Magia przestrzeni miejskich”, w ramach programu Polska Prezydencja 2011.
W 2012 roku na przyciągającym rekordową publiczność Edinburgh Festival Fringe Teatr KTO 25-krotnie zaprezentował spektakl Ślepcy.

Teatr KTO jest organizatorem 31 edycji Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Ulicznych w Krakowie, a także realizatorem krakowskich projektów artystycznych – Noc Teatrów(12 edycji w latach 2007-2018) i Noc Poezji (8 edycje w latach 2011-2018).
Od 1 stycznia 2005 roku krakowski Teatr KTO jest Teatrem Miejskim. Przez 40 lat niezmiennie dyrektorem Teatru KTO jest Jerzy Zoń.

Foto. Iwona Toporowska Photography