Treść strony

Teatr Walny – GOULD. Wariacje aktorskie na temat Jana Sebastiana Bacha

Reżyser: Adam Walny
Scena Atelier - Początek Scena Witkacego
zdjęcie ze spektaklu "Gould". Na scenie obok fortepianu stoi mężczyzna w starodawnym stroju z żabotem. Patrzy w stronę widowni z rozłożonymi rękami i zdziwioną miną. Nad nim po lewej w powietrzu wisi biała marioneta wielkości człowieka.

Spektakl rekomendowany dla widzów powyżej 14. roku życia.

Jan Sebastian Bach, wściekły z powodu pomysłu wysłania jego „Wariacji Goldbergowskich” w kosmos*, postanawia pozbawić ludzkość swojej spuścizny i podarować ją tym, którzy słuchać jej będą w kosmosie. Po raz ostatni aranżuje koncert zmarłego – po wykonaniu „Wariacji”– Glenna Goulda, wydobywając go przy pomocy jego własnego nagrania z fortepianu (pod postacią nadmarionety), po czym przedstawia własny muzyczny testament.

* W 1977 roku astronauci z NASA wysłali w kosmos Arię z „Wariacji Goldbergowskich”, jako wizytówkę homo sapiens na wypadek gdyby żyli tam Marsjanie.

W spektaklu wykorzystywana jest oryginalna i autorska technika nadmarionety klawiszowej, w oparciu o naturalnych rozmiarów fortepian koncertowy na scenie (o wymiarach 6m x 3m) wraz z mechanizmem 16 silników na krzyżaku, do animacji nadmarionety na wysokości pięciu metrów. Fortepian autorskiej konstrukcji, poprzez wciskanie określonych klawiszy porusza nadmarionetą.