Laboratorium Jany Tuminy i Teatru Osobniak: „Pokój Gerdy” liryczny horror na podstawie twórczości Andersena i Rilkego

Laboratorium Jany Tuminy i Teatru Osobnyak
Czas trwania: 90 minut (bez przerwy)
Premiera – 2018
Spektakl w języku polskim
Występują:
Alisa Olejnik – Gerda
Dmitrij Czupachin – animator pokoju
Spektakl zabiera widownię w świat rzeczy i słów „Królowej Śniegu”, w świat zaczarowanych dźwięków i lalek. W tej historii Gerda jest zupełnie sama. Widzowie widzą tylko ją.
Zupełnie jak w lustrze, odbijają się w niej inne postaci, za którymi Gerda podąża. W swoich wspomnieniach Gerda jest nadal młoda, nie zauważa upływu czasu i nadal szuka Kaia.
„Pokój Gerdy” to spektakl o poszukiwaniu i strachu. O wieczności, która zawsze gotowa czeka na spotkanie z nami. Ubieramy tę wieczność w słowa i wydychamy na zmarznięte okno, żeby w końcu zobaczyć coś nam drogiego co już dawno utraciliśmy.
Tak jak nasze ciało, pokój, który zamieszkujemy odzwierciedla wszystkie nasze doświadczenia, które przeżyliśmy. Wszyscy znamy opowieść o podróży Gerdy, ale czy rzeczywiście wyszła ona na poszukiwania swojego brata Kaia? Ludzie, drogi, dziwne miejsca… A co jeśli wyruszyła w tę podróż w rzeczywistości nie wychodząc nawet ze swojego pokoju? Historia Gerdy została wzięta w nawias, przekształcona w metaforę. To wizualna i pojęciowa przekładnia. Spektakl jest grą pamięci próbującą zrekonstruować przeszłość i jest otwarty na interpretacje.
Głosy Krytyków
Ten spektakl trzeba oglądać w kameralnych warunkach, z bliska. Bliskość daje też szansę stania się częścią tego przedstawienia, pozwala oddychać mroczną i poetycką zarazem atmosferą, zagłębić się w tajniki ludzkiej duszy, odmęty pamięci. W efekcie roztrząsamy wraz z bohaterką fragmenty przeszłości, które pozostawiły nigdy nie zagojone rany. I przyglądamy się Alisie Olejnik, aktorce, ongiś związanej z Teatrem Derevo, która buduje w roli Gerdy niezwykłą kreację. (…)
„Pokój Gerdy” to spektakl o miłości, siostrzanej miłości, która zrodziła cierpienie. Przyjdzie je dźwigać przez całe życie. Oparty jest na wątkach „Królowej Śniegu” Andersena, ale w istocie jest to historia Gerdy. Powstał jako rezultat laboratorium Jany Tuminy, prowadzonego we współpracy z petersburskim Teatrem Osobniak. Tumina należy do młodych rosyjskich twórców o dość szerokiej palecie zainteresowań. Przez bodaj ponad dekadę współtworzyła i reżyserowała spektakle słynnej grupy inżynieryjnego teatru plastycznego Akhe. (…)
Mówi się dość powszechnie, że ostatnie sezony rosyjskiego lalkarstwa upływają pod jej przewodnictwem. Sporo reżyseruje. Myśli obrazem i sensem. Do tekstu odwołuje się, gdy jest on niezbędny.
Marek Waszkiel (marekwaszkiel.pl)